Az Európai Unió és Magyarország - Szakmai Est Bod Péter Ákossal 2019.03.26.
Tematikus szakmai köröket szervez
a KDSZ a tavaszi félévben Európa jelenlegi helyzetéről. A tagságnak szóló
alkalmak harmadik vendége Bod Péter Ákos közgazdász, korábbi jegybankelnök
volt. A Corvinus Egyetem Gazdaságpolitika Tanszékének tanára az Európai Unió és
Magyarország gazdasági kapcsolatairól beszélt a hallgatóságnak.
Bod Péter Ákos már előadásának
kezdetén egyértelműsítette a tételmondatát: Magyarország egy igen nyitott
európai gazdaság. Az export/GDP arány hazánkban kétszer magasabb az
EU-átlagnál, tehát gazdaságunk méretéhez képest nagy a jelentősége az
exportteljesítményünk alakulásának. Ez jelentős sérülékenységi kockázatot is
jelent, például vámháború esetén. Be vagyunk tehát ékelve a nemzetközi
értékláncba, a kérdés már csak az, hogy ezen feljebb vagy lejjebb lépünk –
jelentette ki a közgazdász.
A gazdasági felzárkózás és az
EU-tagság kapcsolata kérdésesnek tűnhet elsőre. A fejlettség mérőszáma (egy
főre jutó GDP a fejlett EU-tagországok százalékában mérve) alapján ugyanis az
látszik, hogy a konvergencia legnagyobb része nem a 2004-es csatlakozás utáni,
hanem az azt megelőző években következett be. Ez a hullámzás ugyanakkor éppen
annak volt köszönhető, hogy már a belépésre való felkészülés éveiben is sok
változás zajlott le, ami emelte a hazai életszínvonalat.
Van olyan mutató azonban, ahol
semmilyen felzárkózás nem mutatható ki. Az egy órára jutó bruttó bérköltség (a
vállalati szektort nézve) például a posztszocialista országokban a
legalacsonyabb az Európai Unión belül, tehát a bérek lemaradása továbbra is
jelentős a régióban. A magyar állam ugyanakkor kiterjedt, hiszen a GDP-arányos
költségvetési kiadások alapján a rangsor felső harmadában foglalunk helyet. Ez
inkább aggodalomra adhat okot, hiszen a Világbank WGI-indexe alapján a magyar
intézmények minősége romlott az utóbbi 15 évben, miközben a térségben inkább
nőtt, legfeljebb enyhén csökkent. Bod Péter Ákos szerint ezen a területen azért
nem konvergálunk a fejlett nyugati államokhoz, mert a rendszerváltás után csak
a formális intézményeket vettük át, az informálisakat nem. Ez utóbbiak inkább a
kultúra és a múlt meghatározottságán alapulnak.
És hogy miért a nyugati
államokhoz hasonlítjuk folyton a helyzetünket? Bod Péter Ákos úgy vélte, hogy
bár mostanában divatos a Nyugat hanyatlásáról szóló közhelyeket hangoztatni, az
továbbra is tény, hogy a világ leginnovatívabb gazdaságainak nagy része
Európában található. Magyarország ezen országok közvetlen közelében van, de ő maga
nem innovál nagy mértékben. Az a csatorna, amelyen keresztül hazánk mégis
profitál a környező országok fejlettségéből, az EU-s támogatásoké. Ezek a
transzferek a periféria országainak (köztük Magyarországnak) hatalmas
összegeket jelentenek, míg a magországoknak kis ráfordításokat – GDP-arányosan
mérve. Persze nagy kérdés, hogy ezeket a támogatásokat milyen hatékonyan költik
el a kedvezményezett országok. Magyarország itt is lemaradni látszik: például a
verseny nélküli közbeszerzések aránya Szlovákiában 60 százalékról 10 százalék
alá csökkent 2009-17 között, itthon ugyanakkor 40 százalékról 25-re. A
különböző korrupcióérzékelési indexek még nagyobb deficitet mutatnak hazánk
kárára.
Természetesen pozitív
folyamatokat is megfigyelhetünk Magyarországon, például a versenyképességünk
némileg javult a legtöbb rangsor szerint, főképp a jó makromutatóknak és az
infrastruktúra fejlettségének köszönhetően – jelentette ki a Corvinus egyetemi
tanára. A kormányzati és üzleti szféra hatékonyságával ugyanakkor egyértelmű
gondok vannak a rangsorok szerint.
Az EU jövőjét övező
bizonytalanságokkal kapcsolatban Bod Péter Ákos két területet emelt ki: a
transzfereket és a nemzetközi kereskedelmet. Előbbivel kapcsolatban az új
szabályozás részletei jelentenek nagy bizonytalanságot: valóban kötik-e
jogállamisági feltételhez az EU-támogatások kifizetését és ha igen, pontosan
milyen formában? A kereskedelem kapcsán pedig egyrészt a keleti nyitás jövője
lehet érdekes, mivel a közgazdász szerint az ázsiai államokkal történő
üzletelés valójában a szabályozási arbitrázs kihasználására jó, ahol kisebb
transzparenciával lehet ügyleteket kötni. Másrészt pedig sokkal lényegesebb
kérdés, hogy beköszönt-e a nemzetközi vámháborúk kora – ez egy Magyarországhoz
hasonló nyitott exportgazdaságra nagyobb veszélyt jelent. Ebben akár a kis
országok segítségére is lehet egy mélyülő európai együttműködés, ez azonban
érdekes döntési helyzetbe kényszeríti a szuverenitáselvű rezsimeket: EU-val
tartani vagy kimaradni? Az euró bevezetése kapcsán például Lengyelországnál és
Magyarországnál egyértelműen látszik, hogy politikai döntés vezet a
kimaradáshoz.
A technológiai forradalom
iparágakat és térségeket rajzol át. Az országok feladata az, hogy
tájékozódjanak és az innovátorokkal együtt forduljanak az új korszakra – zárta
előadását a korábbi jegybankelnök.
Oberfrank Balázs