Az Európai Unió politikai kihívásai - Szakmai Est Gálik Zoltánnal 2019.03.12.
Európa jelene, jövője – az európai
integráció és a Brexit
A 2019-es
tavaszi félévben a KDSZ tematikus szakmai köröket szervez, amik keretében a
hallgatók az Európai Unióról, annak aktuális kihívásairól és jövőbeni
lehetőségeiről hallhatnak előadást, valamint vehetnek részt a diskurzusokban. A
félév második előadását Gálik Zoltán a BCE docense, biztonságpolitikai
szakértő, a Nemzetközi Tanulmányok Intézet oktatója tartotta. Az előadás nagy
részben a Brexitről szólt, de érintettük az integráció és a menekültválság
témaköreit is.
Gálik az
előadást a szakterületével, és az égetően aktuális témának számító Brexittel
kezdte (az előadás ideje alatt szavazott a brit parlament másodszorra a Theresa
May által kialkudott EU elhagyást szabályzó megállapodásról, és senkit sem
lepett meg, hogy a parlament újra leszavazta). Felelevenítette a britek sajátos
gazdasági történelmét és helyzetét. A 20. századig a világ egyik legnagyobb
hatalma voltak, ugyanakkor a II.világháború után a gyarmatbirodalmuk
elvesztésével jelentőségük csökkent, valamint ebben az évszázadban vereséget
szenvedtek el a pénzügyi piacon is (font-sterling rendszert felváltotta az
USA-i bretton-woods-i). Ezen „gyengüléseket” kompenzálva a britek elkezdtek
Európa felé nyitni ld.1973-as csatlakozás az Európai Közösséghez. Ez a fajta
nyitás lehetővé tette az Egyesült Királyság számára azt, hogy továbbra is
vezető gazdasági szereplő legyen a világban.
Az egyik
eszköz, ami ebben segítette a briteket, az az EU-ban jelen lévő szabadságok
(áru, tőke, munkaerő, szolgáltatások)
kihasználása volt. Ez által hozzáférésük lett egy közel 500 milliós
szabadpiachoz. Nem szabad elfelejteni, hogy az évek során az EU rengeteg külső
országgal kötött kereskedelmi megállapodásokat, amelyek a briteket is
segítették, mivel nekik nem kellett külön tárgyalni, elég volt, hogy az EU
megtette azt.
Ezen piacoktól és egyezményektől is elesik az Egyesült
Királyság, amennyiben megállapodás nélkül lép ki az EU-ból. A kilépési kérelem
benyújtása óta, saját elmondásuk szerint 40 saját kereskedelmi megállapodást
kellene kötniük ezen külső országokkal. Ebből 2 év alatt sikerült 6-ot
létrehozni. Ezek többsége azért hiúsult meg, meg a fejlett országok nem
szívesen kötnek fejlett országokkal szabadkereskedelmi egyezményeket
(protekcionisták a saját gazdaságukkal szemben), a fejlődő országok pedig nem
szívesen engedik be a fejlett országokat, mivel félnek, hogy így nem a saját
gazdaságukat segítenék, hanem a már erős, fejlett gazdaságnak termelnének
profitot. Egy mindkét fél számára megfelelő kilépési megállapodás sem született
az EU és a britek között, mivel az előbbi a tárgyalások során a jövőre
koncentrált volna, míg a briteket inkább a kilépés hogyanja foglalkoztatta (mi
lesz az Egyesült Királyságban élő, dolgozó európai állampolgárok sorsa; a be és
kifizetéseket mikor és hogyan fogják elszámolni; az ír határ kérdése), ám itt
sem volt határozott álláspontjuk. Igazából ők sem tudták, mit akarnak. Gálik
Zoltán ezt azzal támasztotta alá, hogy elmesélte volt szerencséje kötetlenül
beszélgetni egy brit diplomatával és az ő elmondásából kiderült tényleg nem
tudják pontosan mi is az álláspontjuk.
Itt
vetődik fel a kérdés, vajon tényleg jó a Brexit? Tényleg jobb lesz az Egyesült
Királyságnak az EU-n kívül? A 2016-os népszavazáson kis különbséggel, de a
távozás pártiak nyertek. A hallgatók arról is kérdezték Gálikot, szerinte miből
adódott ez a kimenetel. Ebben ő fontos pontnak gondolta a szavazás
részeredményeit az egyes korosztályokban (az idősebb korosztály voksolt főként
a kilépés mellett), valamint, hogy a politikusok nem kommunikálták a szavazók
számára pontosan, mit is jelentene a Brexit (emlékezzünk csak vissza Farage
állítására, hogy mekkora összeget takarítanának meg a britek, ha nem fizetnének
be az EU közös költségvetésébe.) Hozzá kell tenni, hogy az évek során a britek
több engedményt is kaptak az EU-tól, nem vonatkoznak rájuk bizonyos feltételek,
de ez sem volt számukra elegendő. Amennyiben most kilépnek, akár egy napra is
(még ha később újra tagok is szeretnének lenni), az összes régi privilégiumukat
elveszítik.
A britek
előtt, most, hogy újra leszavazták a megállapodást, 2 lehetőség áll. Vagy
politikai és bürokratikus trükközéssel kitolják a kilépés határidejét 2020
december 31.-éig, ám ehhez egy a jövőről szóló tervben meg kell állapodniuk az
EU-val. Vagy március 31.-én megállapodás nélkül kilépnek.
Szó volt
még az előadáson az európai integrációról, illetve annak trendjéről, jövőbeni
lépéseiről. Gálik szerint megfigyelhető egy francia-német tengely, Macronnal az
élen, ami az európai integráció irányát szabhatja az elkövetkező években. Már
az adósságválság óta egyre több Európai Uniós intézményt hoznak létre,
tökéletesítenek. Fontos, hogy 2 szinten folyik az integráció: felül (ld.
Európai Stabilitási Mechanizmus, Bankunió stb.), ami az EU szintjén valósul
meg, a már említett intézményeken keresztül, illetve alul, tagállami szinten,
ahol fiskális megegyezésekben, kritériumhoz kötött megállapodásban jelenik ez
meg. Véleménye szerint az integráció 2 úton fejlődhet az új szerződéseken (a
2009-es Lisszaboni szerződés óta nem volt új) vagy a megerősített intézményeken
keresztül, amiket nem feltétlenül kötne a bürokrácia sokszor súlyos és lassú
döntéshozatalának béklyója.
Az előadás
végén Gálik beszélt még a menekültválságról is. Véleménye szerint az EU igenis
sokat tett a probléma megoldásának érdekében, ám túl lassú volt. Ennek az oka
az, hogy a bevándorlás és menekültpolitika nem központi kézben van, hanem a
tagállamok hatásköre. Fontos fejlemény, hogy az EU a külső államokkal való
szerződéseket kondíciókhoz kötötte (pl. Törökország és afrikai országok), így
próbálta meg mérsékelni/megoldani a problémát.
Az
előadást Gálik az Európai Unió védelmével és biztonságpolitikájával zárta.
Szerinte nincs értelme arról beszélni, hogy miért nincs az EU-nak egy közös
hadserege, mivel egy bizonyos szinten már most is van, ugyanakkor hangsúlyozta,
hogy az EU a háború utáni rendezésben, a katonai rendtevésben vállalna (és egy
bizonyos fokig már most is vállal) szerepet, nem a tényleges beavatkozásban. Ez
párhuzamban áll a menekültválság megoldásaival, mivel itt is az EU helyben szeretné
megoldani a problémákat.
Fehérvári
Gergely
Néhány kép az előadásról: